Drogpolicy
Mönsteråsgymnasiet vill erbjuda alla elever bästa möjliga utbildning, en möjlighet att nå bästa tänkbara studieresultat och erbjuda en trygg och trivsam arbetsmiljö. Skolan är en arbetsplats med samma krav och skyldigheter som andra arbetsplatser. På vår skola accepterar vi ingen användning av vare sig alkohol, eller andra droger. Reviderad 2023-10 05
Drog och handlingspolicy för Mönsteråsgymnasiet
Skolans mål är att varje elev skall ha en drogfri gymnasietid. Droger orsakar inte bara skador och problem för den enskilde med bl.a. negativa studieresultat, det påverkar hela skolans arbetsmiljö. Vi har därför en tydlig policy med syfte att förebygga, upptäcka och ingripa mot alkohol och droger. Denna policy bygger på en kombination av tydliga regler, konsekvenser samt omtanke och stöd.
Vad säger lagen?
Vår drogpolicy grundar sig på vad lagen säger om arbetsmiljö, elevernas rätt till trygghet och kunskap, samt användning av tobak, alkohol och droger.
-
Arbetsmiljölagen
Säger att arbetsmiljön ska vara god och olycksfall förebyggas. Ingen ska till exempel behöva utsättas för passiv rökning, tobakslukt eller klasskamrater som uppträder konstigt på grund av berusning eller abstinens.
-
FN:s barnkonvention
Skolan måste enligt konventionen säkerställa att barn och ungdomar ges goda förutsättningar för hälsa, vilket kan kopplas till texten om arbetsmiljölagen ovan.
-
Tobakslagen
Rökning är förbjuden i lokaler och utomhusområden som är avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan verksamhet för barn och ungdomar, dygnet runt, året runt. Lagen säger även att det är förbjudet att sälja tobak till minderåriga eller vid misstanke om att tobaken kommer att föras vidare till minderåriga
-
Socialtjänstlagen
Skolan är skyldig att anmäla vidare till socialtjänsten om elev använder eller misstänks använda alkohol, narkotika eller andra droger.
-
Skollagen
Skolan ska bland annat jobba för att förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
-
Narkotikastrafflagen
Det är straffbart att skaffa, förvara, använda och sälja allt som är narkotikaklassat
Detta gäller för gymnasiets utbildningar
Alkohol:
Det är förbjudet att förvara och förtära alkoholhaltiga drycker eller uppträda alkoholpåverkad inom våra utbildningars geografiska område eller i verksamheter som sker i vår regi (t ex studieresor)
Narkotika:
All hantering och bruk av narkotika är förbjuden. Allt bruk av narkotika, dopingmedel och icke ordinerade medicinska preparat är missbruk.
Dopningsmedel:
All hantering och bruk av dopningsmedel är förbjuden. Allt bruk av dopningsmedel är att betrakta som missbruk
Tobak:
Rökning är förbjuden i och i anslutning till våra lokaler, och i verksamhet som sker i vår regi. Rökförbudet gäller för alla som vistas inom skolans område så som elever, personal, föräldrar, besökare, studerande från vuxenutbildningen osv.
Tecken som kan tyda på missbruk
Att upptäcka att en elev använder droger handlar om att lägga märke till beteendeförändringar och fysiskt påtagliga tecken. Viktiga tecken som skolan ska uppmärksamma är:
- Skolk, ströfrånvaro
- Försämrad studiemotivation, koncentrationssvårigheter, försämrad prestationsförmåga
- Förändrade attityder och värderingar när det gäller droger.
- Byte av kamratkrets, ändrade levnadsvanor
- Svårtillgänglighet i kontakten
- Humörsvängningar, lögner, trötthet
Det är viktigt att tänka på att dessa tecken också kan ha andra förklaringar.
Skolans aktiviteter i det förebyggande arbetet
- Rektor ansvarar för att all personal har nödvändiga kunskaper om symptom och skadeverkningar beträffande tobak, alkohol, dopningsmedel och narkotika.
- Rektor informerar elever och personal om skolans drogpolicy vid varje läsårsstart. Vårdnadshavare kan ta del av drogpolicyn via skolans hemsida. Kontinuerlig undervisning om alkohol, narkotika och tobak integreras i olika ämnen för att utveckla elevernas riskmedvetenhet inom området.
- ANDT (Alkohol-Narkotika-Dopning-Tobak) – information ges bland annat vid de hälsosamtal som alla elever erbjuds av skolsköterskan.
- Elevhälsan och lärare ger elever, i samarbete med landstinget, rök- och snusförebyggande information genom Tobaksfri utmaning.
Sökningar med narkotikahundar kan komma att utföras på skolans område.
Inför praktik eller farliga moment i utbildningen kan skolan genomföra drogtest på en undervisningsgrupp. Testerna är frivilliga men kan vara förutsättningen för att elev ska kunna delta vid utbildningsmomentet/praktiken i fråga.
Representanter från elevhälsan deltar i kommunens nätverk ”Ungdomsgruppen” kring alkohol- och narkotikafrågor och samverkar med polis, socialtjänst och andra myndigheter.
-
När vi upptäcker att en elev innehar alkohol inom skolans område
- All personal som upptäcker innehav av alkohol, noterar namn, personnummer och klasstillhörighet.
- Eleven lämnar ifrån sig alkoholen till berörd personal. Alkoholen lämnas in på rektorsexpeditionen.
- Rektor ansvarar för att förälder/vårdnadshavare till omyndig elev meddelas.
- Rektor utfärdar skriftlig varning och lämnar en orosanmälan till socialtjänsten.
-
När vi upptäcker att någon röker på skolgården
- Skolan och skolgården ska vara en rökfri miljö.
- All personal som upptäcker att en elev bryter mot rökförbudet skall uppmärksamma eleven på det, samt uppmana eleven att avsluta rökningen.
- Elevens mentor meddelas.
- Omyndig elevs vårdnadshavare informeras av mentor, via mail eller telefon, om att deras ungdom rökt inom skolans område.
- Mentor erbjuder eleven kontakt med skolsköterskan för samtal om hjälp med att sluta röka.
-
Arbetsordning vid misstanke om droganvändning eller vid konstaterad drogaktivitet
- Den som misstänker att en elev använder droger kontaktar rektor, skolsköterska eller kurator.
Samråd kan här ske med elevhälsan/socialtjänsten (namn på elev ska inte nämnas till socialtjänsten).
- En överenskommelse görs om att någon av elevens undervisande lärare observerar och noterar skriftligt elevens beteende, frånvarohistorik etc. under 1-14 dagar. Kom ihåg att begränsa antalet personer som behöver känna till detta. Preliminär tid för orosmöte bokas.
- Om misstankarna upphör avsluta åtgärden. Vid fortsatt oro/misstanke, planera inför samtal med elev/vårdnadshavare.
- Rektorn kallar vårdnadshavarna, om eleven är under 18 år, till ett möte med eleven, representanter från elevhälsoteamet och socialtjänsten.
- Rektorn berättar för vårdnadshavarna vilka som kommer närvara på mötet och varför skolan känner oro.
- Om eleven är över 18 år tas kontakt med vårdnadshavare om eleven samtycker till detta. Målsättningen är att hålla mötet max 24 timmar efter det vårdnadshavare meddelats.
- Om det är fler elever inom en grupp som kallas bör detta beaktas då möte bokas. I samband med mötet lämnar skolan en orosanmälan till socialtjänsten i enlighet med 14 kap 1 § Socialtjänstlagen (SoL) och en förhandsbedömning påbörjas om utredning enligt SoL ska inledas eller inte.
- Drogtest förespråkas och erbjuds av skolan. Under mötet görs en skriftlig överenskommelse om sekretessen mellan skola och socialtjänsten, och i vilka delar den kan brytas.
- Om oron upphör avsluta åtgärd samt att socialtjänsten avslutar sin förhandsbedömning
Om det visar sig att eleven har narkotika i kroppen vid provtagning så kan anpassad undervisning en kortare period bli aktuell.
En handlingsplan upprättas av skolan. Målsättningen är att eleven så snabbt som möjligt ska uppvisa ett prov utan narkotika eller visa på att halterna sjunker och då komma tillbaka till ordinarie undervisning.
Under den tiden som eleven har anpassad undervisning ska eleven samarbeta med socialtjänsten. Socialtjänsten ger besked till skolan om provresultat etc.
I de fall eleven inte kommer till rätta med sitt missbruk och inte följer uppgjord handlingsplan har rektorn möjlighet, med hänsyn till skyddet för andra elever och skolans personal, att stänga av eleven från skolan under högst två veckor enligt 6 kap. 24 § Gymnasieförordningen.
Uppföljning och återkoppling mellan vårdnadshavare, skola och socialtjänst sker kontinuerligt om samtycke finns
-
Åtgärder vid drogpåverkad elev under skoltid
Personal som uppmärksammar att en elev är påverkad ska se till att:
- Informera vårdnadshavare om eleven är omyndig.
- Eleven omhändertas på ett betryggande sätt och avvisas från skolan.
- Rektor och elevhälsoteam informeras.
- Rektor gör polisanmälan och orosanmälan till socialtjänsten enligt 14 kap 1 §. åtgärder vid misstanke om försäljning av droger
- Rektor och elevhälsoteam kontaktas.
- Rektor gör polisanmälan och orosanmälan till socialtjänsten enligt 14 kap 1 §.
Vårdnadshavare för omyndig elev informeras omedelbart.
Dokumentation
Samtliga åtgärder som vidtas enligt denna policy skall dokumenteras.
Utvärdering och revidering
Mönsteråsgymnasiets drogpolicy utvärderas och revideras årligen av skolans elevhälsoteam.
Sidan publicerades 19 augusti 2021