Teknikprogrammet (TE)

Är du intresserad av teknik och gillar problemlösning? På teknikprogrammet får du både teoretiska kunskaper om tekniska funktioner och utvecklingen av dessa i samhället samt mer praktiska kunskaper inom teknikområdet.

Förutom tekniska kurser studerar du även fysik, kemi och matematik. Genom att undersöka, beskriva och göra kopplingar utifrån olika perspektiv kan du sammanföra teknik, fysik, kemi och matematik när du löser tekniska problem. Beräkning och simulering ingår.

Vi konstruerar och försöker uppmuntra eleverna till kreativt tänkande. Traditionella ingenjörssysslor som till exempel mekanik, energiteknik och ritteknik behandlas i teknikämnena. Den tekniska utvecklingen går i ett rasande tempo och påverkar hela samhället. Tekniskt kunnande är mycket eftertraktat idag och ett säkert framtidsval.

Teknikprogrammet är kopplat till Teknik College, det innebär att skolan har ett samarbete med företag inom den tekniska branschen. Går du teknikprogrammet kommer du vara med och bygga framtiden!

Timplan TE-programmet

Inriktningar