Fd sa elever i arbete

Samhällsvetenskaps-programmet (SA)

Har du ett stort intresse för samhällsfrågor? Letar du efter en gymnasieutbildning som ger dig en bred grund för vidare studier? Då är samhällsvetenskapsprogrammet rätt för dig!

Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program som ger dig en bred behörighet inför vidare studier på högskola och universitet.

Programmet ger dig kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige och övriga världen.  Du får en god förståelse för hur samhället och individen samspelar samt hur människans livsvillkor varierar över tid och rum. Kommunikation är centralt inom programmet.

Under din studietid tränas du till att bli en bra skribent och debattör och du får delta i studiebesök och exkursioner. Under årskurs tre gör programmet en studieresa till Stockholm där du bland annat får besöka riksdagen.

Du utvecklar din förmåga att tänka vetenskapligt, kritiskt, analyserande och att se samband. Mönsteråsgymnasiet erbjuder följande moderna språk: franska, spanska och tyska.

Timplan SA-programmet

Inriktningar