SKolbild med logo

Ansökan och antagning

Att göra ansökan till gymnasiet

Är du folkbokförd i Mönsterås kommun, det vill säga att du har din hemadress i kommunen, söker du till gymnasieskolan via Dexter. Inloggningsuppgifter får du av din studie- och yrkesvägledare i början av vårterminen.

Om du inte går i skolan behöver du själv kontakta antagningskansliet på Kalmarsunds gymnasieförbund för att få inloggningsuppgifter till Dexter.

Även om du väljer flera program eller söker gymnasieprogram på andra skolor ska du göra din ansökan via Dexter, eftersom ansökan ska alltid gå genom antagningskansliet på Kalmarsunds gymnasieförbund.

Skriv ut din gymnasieansökan

När du gjort ditt val ska du bekräfta och skriva ut en så kallad kvittens, ett kvitto eller bekräftelse på ditt val.

• Om du går i grundskolan eller gymnasieskolan lämnar du kvittensen till din studie- och  yrkesvägledare på skolan.
  • Om du inte går i skolan skickar du din kvittens till antagnings kansliet på Kalmarsunds  gymnasieförbund. .

Urval om det är många som söker

Är det många som har sökt samma gymnasieprogram och det inte finns plats för alla görs  ett urval av vilka som ska bli antagna. Då tittar man på dina slutbetyg från grundskolan och räknar ut ditt meritvärde.

Sidan uppdaterad 15 januari 2024