Undermeny

Rapport från studieresan i Tjeckien/Tyskland

Glass

Bild 2 – glass i rena sommarvärmen!

Under förra veckan har fem tyskstuderande elever från SP och NV08 gjort en språk/studieresa till Tjeckien och Tyskland. Här följer en liten reseberättelse:
Onsdag: Efter en natt på det charmiga men ack så trånga vandrarhemmet “Tåget” i Lund, var det så dags att ta tåget över bron till Kastrup för vidare flygtransport till Prag. Från början ingick inte Prag i resplanen, men då flygresan dit var betydligt billigare än till Berlin blev det ändå så. Prag har ju dessutom en hel del historia gemensamt med Tyskland (och Sverige!).
I Prag möttes vi av ett härligt vårväder! När vi checkat in på hotellet - vars korridor hade den mest ljuvliga aprikosdoft! – var det dags att ta en första titt på Prag. Vi gick bl.a. till Vaclavplatsen och det astronomiska uret. På kvällen åt vi gott och billigt på en restaurang inrymd i ett källarvalv med massor av medeltida utsmyckningar (riddarrustningar m.m) längs väggarna. (bild 1 – sightseeing i Prag)
Torsdag: Vi åt en god och riklig frukost på hotellet och gjorde sedan en rejäl stadsvandring i Prag på nästan en mil. Vi såg bl.a. Kafkahuset, de judiska kvarteren, Pragborgen (på håll), Karlsbron och ett antal skulpturer av den högst excentriske konstnären David Cerny – kan ej beskrivas. Innan det var dags att bege sig vidare till Dresden, åt vi glass i solskenet. (bild 2 – glass i rena sommarvärmen!)
Efter en två timmar lång tågresa och ännu en hotellincheckning, gick vi en liten runda i Dresden. Staden ligger vackert vid floden Elbe i regionen Sachsen (sydöstra Tyskland). Dresden blev totalt sönderbombat under andra världskriget och tilläts förfalla ytterligare 40 år under den kommuniststyrda regimen i DDR. Efter återföreningen har Dresden genomgått en total förvandling och är idag en riktig pärla med samma praktfulla barockpalats och kyrkor som i fornstora dagar.
Fredag: Förmiddagen ägnades åt sightseeing i Dresden. Vi gick in i den magnifika Frauenkirche och passerade sedan flera vackra hus och palats – allt i barockstil. En absolut höjdpunkt på resan var den minst sagt imponerande skattkammaren ”Grünes Gewölbe”, som är Tysklands största! Många av föremålen var helt fantastiska. Vi avslutade touren vid Zwingerpalatset, som genast utsågs som kandidat till nästa års studentbal. (bild 3 – platsen för nästa års bal?)
Efter en snabb lunch bestående av klassisk tysk ”Currywurst” gjorde eleverna en riktig shoppingrunda, medan läraren njöt av solskenet – 22 grader varmt! Vi åt sedan middag på ”Sophienkeller” som ligger inrymt i ett av de många palatsen. Här var personalen klädd i tidstypiska kläder (1700-tal) och vi åt en god middag till stämningsfull, traditionell tysk livemusik. En riktigt trevlig stämning var det!
Lördag: Nästa mål på resan var Berlin. Vi gick först på ett något annorlunda museum ”Story of Berlin”, där Berlins olika historiska epoker och skeenden skildras effektfullt med hjälp bl.a. av multimedia. Efter museibesöket tog vi en välbehövlig paus på ett kafè innan vi fortsatte till Potsdamer Platz. Vi passerade det starkt känsloveckande minnemärket över förintelsens offer och landade sedan vid Brandenburger Tor. (bild 4 – framför Brandenburger Tor)
Här fick vi se en grym scenshow (dans/akrobatik) som gav oss alla en energikick. Unter den Linden, Museiinsel, Alexanderplatz klarades också av innan det var dags att återvända till Hauptbahnhof för en sista måltid före hemfärden med nattåg.

Prag

Bild 1 – sightseeing i Prag

På eftermiddagen var vi slutligen tillbaka i Mönsterås. Resan har varit såväl intressant som lärorik och naturligtvis väldigt rolig. Vi har inte bara kunnat pröva vår tyska utan också fått se och uppleva mycket av den tyska och tjeckiska kulturen samt lära oss en hel del historia. Programmet har visserligen varit intensivt med mycket resande och promenerande (vi har gått c:a två mil!), men det har ändå inte varit stressigt på något sätt. Vi är således alla väldigt nöjda med denna studieresa.
Eva, Hanna, Frida, Ronja och Elin (SP/NV08) + Björn (medföljande lärare)